مصاحبه ماهنامه دنیای سرمایه گذاری با سرکار خانم آزلبار نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاه های آلمان در ایران

مصاحبه ماهنامه دنیای سرمایه گذاری با سرکار خانم آزلبار نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاه های آلمان در ایران

مصاحبه ماهنامه دنیای سرمایه گذاری با سرکار خانم آزلبار نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاه های آلمان در ایران

مدیرعامل شرکت فوژان راهبران نامی
تخصص شرکت‌های نمایشگاهی، معرفی توانمندی صنعت و تولید

آلمان کشوری نمایشگاهی در زمینه صنایع مختلف است و شهرهای کلن و هانوفر از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های نمایشگاه‌ی جهان هستند و نقش پررنگی در معرفی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای برتر جهان در عرصه اقتصاد و تولید دارند. سالانه بالغ‌بر 10 میلیون نفر از صاحبان بزرگ‌ترین کسب‌وکارها و کارآفرینان اقتصادهای جهان به همراه سرمایه‌گذاران از نمایشگاه‌های کلن و هانوفر دیدن می‌کنند. برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت‌وگویی با خانم نارینه آزلبار، مدیرعامل شرکت فوژان راهبران نامی، نماینده رسمی و انحصاری شرکت نمایشگاه‌های کلن و هانوفر در ایران انجام داده‌ایم. به گفته وی، ویژگی خاص این مجموعه در این سال‌ها، کسب تجربیات و اندوخته‌های فراوانی در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی، تجاری و خدماتی است. ماحصل این مصاحبه را می‌خوانیم.

در خصوص فعالیت‌های خود و به‌ویژه شرکت فوژان راهبران نامی توضیحاتی ارائه فرمایید.
از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون در اتاق بازرگانی ایران و آلمان، نمایندگی نمایشگاه‌های آلمان را بر عهده دارم و از سال ۲۰۱۱ نیز، نمایندگی نمایشگاه‌ها به شرکت خصوصی واگذار و بنده مدیریت آن را عهده‌دار شدم. سال‌ها تجربه در برگزاری امور نمایشگاهی، ما را بر آن داشت تا با تاسیس یک شرکت مشاور- اجرایی، گامی موثر در مسیر رونق اقتصادی کشور برداریم و تجار، بازرگانان و صنعتگران کشور را در دسترسی آسان به قطب‌های اقتصادی بزرگ دنیا همراهی کنیم. شرکت «فوژان راهبران نامی» با بهره‌گیری از مدیران و مشاوران مجرب خود با افتخار اعلام می‌کند، آماده همکاری با متخصـصان، صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و پیشرو در هانوفر و کلن است.

از ابتدای فعالیت تاکنون، چه نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده‌اید؟
طی بیش از یک دهه فعالیت، چندین نمایشگاه در آلمان از جمله نمایشگاه آنوگا (مواد غذایی کلن)، نمایشگاه بیوتکنولوژی هانوفر، نمایشگاه دموتکس فرش و کفپوش در هانوفر، شانگهای و استانبول و همچنین نمایشگاه سبیت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هانوفر؛ پاویون‌های رسمی ایران را برپا کرده‌ایم. البته در سال‌های اخیر به دلیل عدم صدور ویزای شنگن توسط سفارت آلمان با چالش‌های فراوانــی روبه‌رو بوده‌ایم. فوژان راهبران در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس و از اواسط سال فعالیت خود را به‌عنوان نماینده انحصاری شرکت نمایشگاه‌های آلمان آغاز کرد و تاکنون عهده‌دار نمایندگی نمایشگاه‌های آلمان در ایران و پل ارتباطی میان تجار و تولیدکنندگان ایرانی با برگزارکنندگان رویدادهای پیشرو در هانوفر و کلن هستیم.

به‌منظور توسعه‌ فعالیت‌های خود چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟
بزرگ‌ترین هدف این مجموعه، تسهیل حضور تولیدکنندگان، صنعت‌گران و دست‌اندرکاران ایرانی در رویدادهای بین‌المللی و تراز اول آلمان است، بر همین اساس شرکت‌ها می‌توانند محصولات و نوآوری‌های خود را در یک پلتفرم جهانی عرضه کنند و دریچه‌ای به سمت دنیای کسب‌وکار، تجارت و افزایش صادرات بگشایند. در زمینه‌های مختلفی هم مانند انواع فرش دستباف و ماشینی، محصولات خشکبار و صنایع غذایی، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته و حتی ماشین‌آلات و ادوات صنعتی که ایران پتانسیل صادرات دارد، موفقیت‌های چشمگیری در زمینه جذب غرفه‌گذار داشته‌ایم.

برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های آلمان چه خدماتی ارائه می‌کنید؟
در سال گذشته کاهش چشمگیر حضور ایرانیان را در نمایشگاه فرش هانوفر (دموتکس) به دلیل عدم صدور ویزا داشتیم؛ لذا تولیدکنندگان ایرانی برای جبران توقف نمایشگاه‌ها در دوران کووید و پس از آن با مشکلات عدم صدور ویزا، توانستند با شرکت در شعب آسیایی نمایشگاه‌های دموتکس (شانگهای و آنتالیا) جبران مافات کنند. بزرگ‌ترین حضور ایرانی‌ها در بین تمامی نمایشگاه‌های آلمان، در نمایشگاه فرش و کفپوش هانوفر (دموتکس) رخ می‌دهد. در آخرین دوره بیش از 4 هزار مترمربع فضای خالص به ایران اختصاص داشت. شرکت فوژان به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت‌های نمایشگاهی هانوفر و کلن در ایران و ارمنستان، هرگونه خدمات لازم جهت نمایشگاه‌ها برای آشنایی با تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های روز دنیا را فراهم می‌سازد. ما برای ایجاد تسهیل و رفع موانع، اقدام به اجرای پاویون ایران در نمایشگاه‌های منتخب آلمانی با هماهنگی سازمان‌های دولتی ایران می‌کنیم. اعزام هیات‌های تجاری ایرانی به نمایشگاه‌ها، ارائه کارت‌های ورودی با نرخ ریال، ارائه اطلاعات خدمات گردشگری، معرفی شرکت‌های سازنده غرفه و… از دیگر خدماتی است که به متقاضیان شرکت در نمایشگاه‌ها ارائه می‌کنیم.

خدمات ویژه‌ غرفه‌گذاران
1.مشاوره و انجام هماهنگی جهت مشارکت و اخذ غرفه در نمایشگاه‌های مورد نظر
2.رزرو وقت مصاحبه از سفارت آلمان جهت اخذ روادید شنگن
3.اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه ارائه مدرک به سفارت آلمان
4.ارائه مدرک غرفه‌گذاری و معرفی‌نامه به غرفه‌گذاران نمایشگاه‌های مورد نظر
5.اجرای پاویون ایران در نمایشگاه‌های منتخب آلمانی با هماهنگی سازمان‌های دولتی ایران
6.مشاوره در خصوص ساخت غرفه و ارسال بار نمایشگاهی
7.معرفی مترجم در آلمان
8.معرفی به آژانس‌های مسافرتی به منظور اخذ خدمات اقامتی و پرواز

چه خدمات ویژه‌ای به بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهید؟
از مهمترین خدمات ویژه به بازدیدکنندگان می‌توان به موراد ذیل اشاره کرد:
1.اطلاع‌رسانی و ارائه بروشورهای نمایشگاه‌ها
2.ارائه کارت‌های ورودی نمایشگاه‌های مورد نظر با نرخ ریالی
3.خدمات اخذ وقت مصاحبه از سفارت آلمان
4.کنترل مدارک متقاضیان درخواست صدور روادید شنگن نمایشگاهی
5.ارائه اطلاعات گردشگری شهر
6.معرفی به آژانس‌های مسافرتی به منظور اخذ خدمات اقامتی و پرواز

حضور شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به چه روالی صورت می‌گیرد؟
قبل از برگزاری نمایشگاه‌ها از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و برای برخی از شرکت‌ها که در سالیان گذشته سابقه حضور در نمایشگاه‌ها را داشته‌اند، دعوتنامه ارسال می‌کنیم. با توجه به برخی از مشکلات کنونی در کاهش سطح مبادلات تجاری با اروپا بر اثر تحریم‌ها در سالیان اخیر متاسفانه میزان شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های آلمان کاهش چشمگیری داشته و تولیدکنندگان و تجار ایرانی در تلاش هستند تا خلأ شرکت در نمایشگاه‌های اروپایی و آمریکایی را با شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و محلی یا کشورهای آسیایــــــی و همسایه پُر کنند؛ هرچند سطح مبادلات خارجی به مذاکرات کنونی ایران و کشورهای طرف توافق برجام ارتباط دارد که شاهد نوسان‌هایی در مبادلات بین طرفین هستیم.

شرکت فوژان راهبران نامی امسال چه نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده یا در دست اقدام دارد؟
در سال ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین رویداد صنعت غذایی آنوگا ۲۰۲۳ در کلن آلمان و در مهرماه برگزار شد که پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران با بیش از ۳۰ شرکت تولیدکننده و البته چندین شرکت انفرادی از ۷ الی ۱۱ اکتبر محصولات خود را عرضه کردند. در سال ۱۴۰۲ پروژه دموتکس ترکیه را با بیش از ۳0 شرکت فرش ماشینی و دستباف به‌عنوان غرفه‌گذار، نمایشگاه دموتکس شانگهای را با پاویون ملی ایران و بیش از ۲۰ شرکت ایرانی تولیدکننده به‌عنوان مشارکت‌کننده به پایان رساندیم. همچنین بازدید هیات رسمی ایرانی شامل بیش از ۵۰ دست‌اندرکار در نمایشگاه صنعت ترکیه WIN را در کارنامه امسال خود داشتیم. نمایشگاه دموتکس آلمان در دی‌ماه ۱۴۰۲ نیز با استقبال خوبی‌ جهت شرکت مواجه بوده و امیدواریم در این دوره، کارکنان شرکت‌های ایرانی ویزای خود را جهت حضور در این گردهمایی دریافت کنند.